Het is geen nieuws als ik zeg dat je van het maken of bekijken van getekende informatie slimmer wordt. Je kunt immers meer informatie reproduceren, langer onthouden én verbanden leggen. Een nobrainer én een wetenschappelijk gefundeerde uitspraak. Want de Universiteit van Waterloo onderzocht de duale codeertheorie en de resultaten waren evident: als je op een tegelijkertijd verbale én non-verbale manier informatie tot je krijgt, kun je beter onthouden. Tekenen én er enkele woorden bij schrijven is het devies. Ik doe niet anders meer.

Kinderachtig
 “Vinden mensen dat niet kinderachtig dan?” Ik hoorde het dit weekend weer tijdens Voortreffelijke Visuals. Eén van de onderdelen van deze training van Mindmatterz is het maken van een visual waarin al het geleerde wordt gecombineerd: beeld, tekst, structuur, dividers, banners en meer. Deelnemers denken voorafgaand aan de training na over een onderwerp voor dit meesterwerk. Sommigen kiezen voor een visual voor thuis. Anderen voor een visual om te gebruiken op het werk. Want mijn antwoord op de vraag of een visual kinderachtig is, antwoord ik steevast met “nee”. Visuele communicatie is hot maar geen hype. De agenda van Mindmatterz zegt wat dat betreft genoeg. En toch kunnen we leren van kinderen.

In de klas
Kinderen krijgen heel veel visuele informatie tot zich. Picto’s in de klas (vanaf groep 3 mét het woord eronder), workshops mindmappen (mét plaatjes he… dus niet zoals grote mensen het tegenwoordig doen) en prentenboeken. Ook al is er op het gebied van creativiteit  in het onderwijs nog heel wat te verbeteren, de nadruk op het visuele is een goed idee.

Voorlezen
Onlangs gaf ik ruim 200 romans weg. Het ging me gemakkelijker af dan ik dacht. Marie Kondo in da house. Voor de prentenboeken die ik met mijn dochters las heb ik echter meer tijd nodig. Man, wat hou ik van die boeken met platen. Boekenplanken vol las én bekeek ik met ze. En kritisch was ik ook. Goed verhaal en suffe platen? Nee! Mooie platen en suf verhaal? Idem.

Zonder prenten
Eén van de leukste boeken verscheen toen Floor al 14 zomers telde. Een leeftijd waarop je meer facebook-posts met elkaar deelt dan een prentenboek. Maar ik heb het wél gekocht in 2015. Want zeg nou eerlijk: een prentenboek zónder prenten trekt de aandacht. ‘Het boek zonder tekeningen’ is geschreven door de Amerikaan Benjamin Joseph Novak, een gevierd acteur, scenarioschrijver en stand-upcomedian. En vooral dat laatste is relevant.

Met beeld
Ook al heeft het boek geen plaatjes, kinderen zullen het niet snel vergeten. De afwezigheid van plaatjes wordt namelijk gecompenseerd door ander beeld: een papa, mama, zus, oma of oppaspuber die zich in allerlei bochten wringt om het verhaal te vertellen. Want elk woord moet gelezen worden, zo draagt Novak de voorlezer op. Dus ook ‘blork’ en ‘Nu lees ik dit boek aan jou voor met mijn apensmoeltje en apenstem’. En dat lukt je alleen met intonatie, mimiek en gebaren. En dat blijft hangen hoor! De duale codeertheorie 2.0. Ik hou ervan!

Om je een indruk te geven. IIn dit filmje zie je hoe de auteur zelf zijn meesterwerk voorleest.

Automatisch Mindfood ontvangen? Abonneer je op de nieuwsbrief van Mindmatterz, dan blijf je automatisch op de hoogte!

Aanmelden nieuwsbrief

* verplicht veld