Een no-brainer: iedereen leert anders. De leerstijlen van Kolb ken je misschien wel (ik zal er later weer eens over posten). Maar ken je ook de Meervoudige Intelligentietheorie van Gardner? Bottom line: iedereen beschikt over meerdere intelligenties en sommige daarvan zijn goed ontwikkeld en sommige juist niet. Dus: het gaat er niet om hoe knap je bent maar hoe knap je bent.
- Verbaal linguistische intelligentie: Als je taalgevoel hebt en een grote woordenschat. Als je graag en veel leest en/of schrijft. Als spelling automatisch best heel goed gaat zonder dat je de spellingsregels (nog) weet. De meeste lesmethodes in het onderwijs zijn op deze intelligentie gebaseerd. Je bent woordslim.
- Logisch-mathematische intelligentie: Je hebt behoefte aan het ordenen van informatie en denkt schematisch. Verbanden zoeken doe je automatisch. Je kunt goed redeneren en dat komt bij rekenen natuurlijk heel fijn uit. Je bent een logisch slim.
- Visuele intelligentie: Als je beeldend denkt en je graag informatie voor je ziet, uittekent en eenvoudiger maakt. Je bent dan beeldslim.
- Muzikale intelligentie: Je houdt van herhaling, ritme. Je bent auditief ingesteld en leest graag hardop. Aantekeningen maak je niet. Het zit allemaal in je hoofd. Je bent ritmeslim.
- Interpersoonlijke intelligentie: Je leert door samenwerking en feedback geven en krijgen. Je bent duidelijk gericht op de ander en leert daarvan. En je bent gevoelig voor stemmingen van anderen. Motiveren kun je goed. Je bent verbindingsslim.
- Lichamelijk-kinestetische intelligentie: Je bent een doener. Je verwerkt informatie door actief te zijn. Misschien herken je het wel dat het bij de kleuters heel goed ging en dat de uitdagingen daarna kwamen. Logisch… kleuters mogen nog bewegen. Vanaf groep 1 is het écht zitten geblazen. Dat is lastig voor de beweegtopper.
- Intrapersoonlijke intelligentie: Jij trekt je liever even terug om het denkproces optimaal te maken. Je kunt heel goed naar jezelf kijken. Je weet wat je wilt en vindt het fijn om te dromen en te fantaseren. Je bent zelfslim.
- Naturalistische intelligentie: Je observeert graag en bent veel bezig met het leggen van een verband tussen de informatie die je krijgt en (processen in) de natuur. Je hebt daar ook een enorme belangstelling voor. Je bent natuurslim.
Ieder leert dus anders. En bij het succesvol aanbieden van informatie is het dus handig hiermee rekening te houden. Begrijp me goed: ook op deze theorie is kritiek. Vooral over hoe het toe te passen in de (school)praktijk én het effect ervan.
Voor mij geldt – en het zal je niet verbazen – dat ik blij ben dat we ALLEMAAL visueel meer intelligent zijn geworden. Lang leve de visuele intelligentie!